Strona Parafii p.w Matki Bożej Fatimskiej
Kliknij aby przejść do strony |
OBOWIĄZEK PATRIOTYZMU JAKO WYRAZ IV PRZYKAZANIA BOŻEGO
OBOWIĄZEK PATRIOTYZMU JAKO WYRAZ IV PRZYKAZANIA BOŻEGO[1]
Nauczycielski urząd Kościoła wielokrotnie wypowiadał się na temat patriotyzmu. Na
potrzebę miłości ojczyzny zwracali uwagę zarówno papieże jak i Episkopaty poszczególnych
krajów. Tematyka ta jest obecna także w najnowszych dokumentach Kościoła takich
jak „Katechizm Kościoła Katolickiego” czy też „Kompendium nauki społecznej Kościoła”.
W tym miejscu warto przytoczyć kilka wybranych, papieskich wypowiedzi poczynając
od pontyfikatu papieża przełomu w kwestii nauczania społecznego – Leona XIII. Autor encykliki
Sapientiae christianae pisał: „Miłość ojczyzny jest obowiązkiem zgodnym z naturą, który
sięga aż tak daleko, że może w pewnych warunkach wymagać ofiary z własnego życia”36.
Święty papież Pius X stwierdził, że: „patriotyzm nie jest nienawiścią do innych narodów,
lecz miłością, która zapewnia w naszym sercu pierwsze miejsce naszemu krajowi i naszym rodakom,
taki jest bowiem porządek ustalony przez Opatrzność Bożą. Miłość ta nie wyklucza miłości
innych ludzi ... Kościół nauczał zawsze, że patriotyzm jest obowiązkiem i wiąże go z nakazem
IV przykazania Bożego” [List apostolski, z 11 kwietnia 1909 r.]37.
Z kolei papież Pius XI w przemówieniu radiowym z dnia 24 XII 1930 r. wyrażał opinię:
„Jest mało prawdopodobne, by nie powiedzieć niemożliwe, że przetrwa pokój między
narodami i państwami, jeśli w miejsce prawdziwej i szczerej miłości Ojczyzny króluje
i panoszy się samolubny i nieprzejednany nacjonalizm, tzn. nienawiść i zazdrość w miejsce
wzajemnego pragnienia dobra, nieufność i podejrzliwość w miejsce braterskiego zaufania,
rywalizacja i walka w miejsce zgodnego współdziałania, żądza hegemonii i dominacji w miejsce
poszanowania i ochrony wszystkich praw, także praw ludzi słabych i maluczkich”38.
Stanowisko Kościoła w kwestiach patriotyzmu i nacjonalizmu wyczytać można w sposób
pośredni z dokumentów Soboru Watykańskiego II. Zawierają one, skierowane do chrześcijan,
jasne przesłanie aby żyjąc „dla Boga i Chrystusa w uczciwej atmosferze życia swego narodu;
jako dobrzy obywatele niech pielęgnują prawdziwą i czynną miłość ojczyzny”39. Miłość ta winna
być pielęgnowana „wielkodusznie i wiernie, jednak bez ciasnoty duchowej”40, unikając zwłaszcza
„wszelkiej pogardy dla innej rasy oraz jątrzącego nacjonalizmu”41.
„Katechizm Kościoła Katolickiego” w kilku miejscach traktuje o zobowiązaniach
obywateli, potrzebie szacunku i miłości względem ojczyzny (por. KKK 2112; 2199; 2310).
Natomiast w innym punkcie autorzy Katechizmu zwięźle ujęli, iż „Miłość ojczyzny i służba
dla niej wynikają z obowiązku wdzięczności i porządku miłości” (KKK 2239). „Kompendium
nauki społecznej Kościoła” zdecydowanie negatywnie ocenia ideologie nacjonalistyczne
dostrzegając w nich przeszkodę w dążeniu do utworzenia „autentycznej międzynarodowej
wspólnoty jedności rodziny ludzkiej” (por. K 433) 42.
Bardzo ciekawy dokument o tematyce patriotycznej wydali polscy biskupi w 1972 r.
Jest to „List Episkopatu Polski o chrześcijańskim patriotyzmie”. Racją do jego wydania
była 200. rocznica pierwszych rozbiorów Polski. List ten pomimo upływu lat (i zmiany
ustroju politycznego) w zasadniczej treści zachowuje ciągle swoją aktualność. Dokument
ten jeszcze bardziej precyzyjne określa, iż patriotyzm jest „dobrze pojętą miłością do
ojczyzny”43.
Na osobne potraktowanie zdaje się zasługiwać patriotyzm Jana Pawła II. O papieżu
z Polski napisano bowiem, iż podczas pielgrzymek z wielką umiejętnością wydobywał
„ducha miejsca” kryjącego skarby patriotyzmu44. Jedynie tytułem zasygnalizowania warto
zacytować fragment z jego przemówienia do przedstawicieli władz państwowych w Belwederze
podczas pierwszej pielgrzymki do Polski z 1979 r.: „Słowo »Ojczyzna« posiada
dla nas takie znaczenie pojęciowe i uczuciowe zarazem, którego, zdaje się, nie znają inne
narody Europy i świata. Te zwłaszcza, które nie doświadczyły takich jak nasz Naród dziejowych
strat, krzywd i zagrożeń”
[1] Na podstawie: Patriotyzm w nauczaniu Kościoła katolickiego Autor: Piotr Przesmycki Artykuł opublikowany w „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2008, vol. 11, nr 2, s. 195-203